Utdrag av jobber
Webdesign
Jeg leverer brukervennlige nettsider og løsninger for nettbutikk til bedrifter og organisasjoner som opptatt av resultater.
Terskelen er lav før mange klikker seg ut av en nettside. Det er mye som bør huskes på når man har egen nettside. Hvis siden oppleves utdatert, mangler brukervennlig eller rett og slett laster for tregt. Da er sjansen stor for at du kan ha mistet sjansen å huke tak i en potensiell kunde eller bruker.
Når det skal lages en ny webside, er planlegging utrolig viktig. Før man starter opp et prosjekt bør man alltid ha en klar idé om hvilke mål man skal jobbe mot. Det bør utarbeides en strukturert plan, slik at designet av sidene kan skapes på en fornuftig måte som resonerer godt med målgruppen, vekker tillit og troverdighet.
Under er noen eksempler på websider jeg har laget.
Foto og video
Med over 25 års erfaring som profesjonell fotograf, har jeg tatt bilder av det meste. Under viser jeg noen eksempler på hva jeg har gjort tidligere. Jeg har snart i 20 år jobbet som freelance fotograf for avisa Østlands-Posten i Larvik. Jeg har også god erfaring med reklamefoto, boligfoto, brylluper, eventer, bedrifter og portretter, for å nevne noe.
Jeg har også tilgang på fullverdig fotostudio om det skulle være behov for det.
SCENE
SPORT
FEATURE-SAK 1
FEATURE-SAK 2
BOLIGFOTO
PORTRETT
NYHET
REKLAMEFOTO
BRYLLUP
Grafisk design og logo
Logo og profil
En logo er en del av din grafiske profil, som igjen er en del av bedriftens identitet. Er logoen riktig utformet, skaper den gjerne gode assosiasjoner mellom kunden og din bedrift, og fungerer som en rød tråd i all kommunikasjon og markedsføring.
For å selge sine produkter eller tjenester må bedriften “vinne fram” i forhold til konkurrenter. De som ikke fremstår som profesjonelle blir gjerne valgt bort. Det er nettopp dette en god logo og profil skal hjelpe til med – å sørge for at din bedrift ikke blir valgt bort!
Her er noen av logoene jeg har laget:
Logoen skal bli sett, husket og gjenkjent.
Hovedformålet med en logo er å identfisere deg, din bedrift eller produktet eller tjenesten den er designet for. Målet er at logoen skal bli sett, husket og gjenkjent! Alle disse tre elementene krever at din logo er designet så enkel og stilisert som mulig.
Den visuelle identitet
Den visuelle identiteten er det grunnleggende elementet i all kommunikasjon og samlebetegnelsen for elementer som logo, farger, typografi, bilder og grafiske elementer. Den danner grunnlaget for alt fra nettsider til emballasje og andre trykksaker. Med en god visuell identitet vil du kunne skille deg ut fra mengden.
Den grafiske profilen
En grafisk profil er den helhetlige visuelle presentasjonen av en bedrift. Den består av fonter, farger, bilder og ulike elementer som utformer et helhetlig uttrykk. Ord som stilmanual eller designmanual er også brukt. En god grafisk profil bør være tydelig og gjenkjennelig, slik at man lett kjenner den igjen, uten å se selve logoen.
Profilmanualen er bedriftens håndbok
Når det er laget en grafisk profil, må denne beskrives. Dette for at alle som benytter seg av profilen, eller elementer av denne, gjør dette på riktig måte ved hjelp ved bruk av denne “håndboka”. Profilmanualen er en del av bedriftens identitet og en forsikring om at den fremstår konsekvent ut i markedet. Den er med andre ord en håndbok for bedriftens ansikt utad.
Redesign av logo
Her er en redesign av logoen til Idrettsforeningen Fram som jeg gjorde i 2020.
Bakgrunnen for endringene var at klubben manglet klare retningslinjer i forhold til både utforming og farger for klubbens logo. Dette førte til at det verserte flere ulike varianter av logoen gjennom årene, og var noe klubben ønsket å gjøre noe med.